جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تبلیغات در اناردونی
آخرین مطالب

مقایسه و بررسی تفاوت های آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

بررسی تفاوت های آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰
فهرست مطالب

بالاخره آیپد ایر نسل ۵ با اتصال ۵G و تراشه‌ی M1 معرفی شد اما ممکن است برای افرادی که آیپد ایر نسل ۴ دارند، محصول خیلی جدیدی نباشد. در این بخش از نقد و بررسی محصولات اپل مجله‌ی انارمگ تصمیم گرفتیم تا به مقایسه و بررسی تفاوت ها و شباهت های آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰ بپردازیم. 

در رویداد زمستانه اپل آیپد ایر نسل ۵ با ویژگی های جدید معرفی شد. آیپد ایر، که چیزی بین آیپد و آیپد پرو است، تقریبا همان مشخصات سخت‌افزاری دستگاه های بالارده‌ی اپل را دارد با این تفاوت که مقرون به صرفه‌تر است. اپل آیپد ایر نسل ۵ را، دست کم از نظر مشخصات سخت‌افزاری، چیزی بین آیپد ایر نسل ۴ و آیپد پرو قرار داده است. 

با این حال بسته به این که کاربران از چه دیدی به آیپد ایر جدید بنگرند، این دستگاه قابلیت های جدید در مقایسه با آیپد ایر نسل ۴ دارد که آن را بسیار ارزشمند می کند. 

تفاوت سخت‌افزار آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

 
آیپد ایر نسل ۵ ۲۰۲۲
آیپد ایر نسل ۴ ۲۰۲۰
قیمت ۵۹۹ دلار ۵۹۹ دلار
اندازه‌ی نمایشگر ۱۰.۹ ۱۰.۹
رزولوشن ۲,۳۶۰ در ۱,۶۴۰ ۲,۳۶۰ در ۱,۶۴۰
تراکم پیکسل ۲۶۴ ۲۶۴
روشنایی ۵۰۰ ۵۰۰
نوع نمایشگر Liquid Retina,
True Tone,
گستره‌ی رنگ بالا (P3)
کاملا لامینه‌شده
Liquid Retina,
True Tone,
گستره‌ی رنگ بالا (P3)
کاملا لامینه‌شده
پردازنده M1 A14 Bionic
اپل پنسل نسل دو نسل دو
Smart Connector بله بله
ابعاد ۹.۷۴ در ۷ در ۰.۲۴ اینچ ۹.۷۴ در ۷ در ۰.۲۴ اینچ
وزن ۴۶۲.۶ گرم ۴۵۳.۵ گرم
حافظه ۶۴GB,
۲۵۶GB
۶۴GB,
۲۵۶GB
دوربین پشت ۱۲ ۱۲
دوربین جلو ۱۲ ۷
فیلم‌برداری ۴K 24/30/60fps,
۱۰۸۰p 240fps Slo-mo
۴K 24/30/60fps,
۱۰۸۰p 240fps Slo-mo
اتصال ۵G (sub-6GHz),
Gigabit-class LTE,
Bluetooth 5.0,
Wi-Fi 6
Gigabit-class LTE,
Bluetooth 5.0,
Wi-Fi 6
قفل صفحه Touch ID Touch ID
اسپیکر ۲ ۲
پورت USB-C USB-C

تفاوت طراحی آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

زمانی که اپل آیپد ایر نسل ۴ را جاگزین آیپد ایر نسل ۳ کرد، تغییرات نسبتا برجسته‌ای روی طراحی آن اعمال کرد. آیپد ایر نسل ۴ به‌جای طراحی آیپد معمولی، نمایشگر تقریبا تمام صفحه داشت که بزرگ‌تر از نسل قبلی‌اش بود و به علاوه این که کیس آیپد پرو را داشت. 

اما از آن‌جا که آیپد ایر نسل ۵ صرفا از نظر مشخصات سخت‌افزاری با آیپد ایر ۲۰۲۰ متفاوت است، تغییری در ظاهر تبلت دیده نمی شود. آیپد ایر ۲۰۲۲ از نظر طراحی دقیقا شبیه به آیپد ایر ۲۰۲۰ است حتی ابعاد آن هم تغییر نکرده است. 

هردو مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ ارتفاع ۹.۷۴، عرض ۷.۰۲ و ضخامت ۰.۲۴ اینچی دارند. با این حال، وزنشان کمی متفاوت است. 

مقایسه آیپد ایر نسل 4 و 5

وزن مدل Wi-Fi آیپد ایر نسل ۴ دقیقا ۴۵۳.۵ گرم (۱ پوند) است در حالی که مدل سیم‌کارتی آن ۱.۰۱ پوند وزن دارد. اما وزن هردو مدل وای فای و سیم‌کارتی آیپد ایر نسل ۵ اپل یکی است (۱.۰۲ پوند) و تنها یک‌ گرم با هم اختلاف دارند. 

تفاوت نمایشگر آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

هردو آیپد نمایشگر ۱۰.۹ اینچی Liquid Retina دارند. اپل می توانست نمایشگری با بک‌لایت miniLED، مانند آیپد پرو، درون مدل جدید کار بگذارد اما در عوض LED را بدون دستکاری در نمایشگر آن تعبیه کرد. 

رزولوشن هردو آیپد ایر نیز یکی است (۲,۳۶۰ در ۱,۶۴۰) و هردو تراکم پیکسل یکسان دارند (۲۶۴ppi). همچنین می بینید که میزان روشنایی نمایشگر هردو تبلت نیز یکی است (۵۰۰ واحد) و هردو نمایشگر کاملا لامینه‌شده، گستره‌ی رنگ بالا (P3) و True Tone دارند. 

و اپل تصمیم گرفته است تا از همان اپل پنسل نسل دویی که در آیپد ایر نسل ۴ بکاررفته بود در آیپد ایر نسل ۵ ۲۰۲۲ استفاده کند. 

تفاوت قدرت پردازش آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

برجسته‌ترین تفاوت این دو تبلت قدرتمند SoCیا همان پردازنده‌ی این دو مدل است. آیپد ایر نسل ۴ پردازشگر A14 Bionic به همراه CPU شش هسته‌ای (۲ هسته برای کارهای سنگین و ۴ هسته برای بازدهی انرژی بهتر)، گرافیک چهار هسته‌ای اپل و موتور نورال شانزده هسته‌ای دارد. در صورتی که اپل ایده‌ی متفاوتی را روی آیپد سال ۲۰۲۲ پیاده کرده است. 

جدیدترین آیپد کمپانی اپل تراشه‌ی M1 دارد؛ همان تراشه‌ای که در محصولات دسکتاپ اپل مثل iPad Pro بکار رفته است. آیپد ایر نسل پنج CPU هشت هسته‌ای (با ۴ هسته برای کارهای سنگین و ۴ هسته برای بازدهی انرژی بهتر)، گرافیک هشت هسته‌ای و موتور نورال نسل جدید شانزده هسته‌ای دارد.

مقایسه تفاوت های آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰ اپل می گوید نسل ۵ آیپد ایر به لطف تراشه‌ی M1 اش تا ۶۰ درصد از مدل نسل ۴ سریع‌تر است. این کمپانی همچنین ادعا کرده است که نسل ۵ در مقایسه با نسل ۴ دوبرابر قدرت گرافیکی بیشتری دارد. 

قبل از این که متخصصان حوزه‌ی تکنولوژی قدرت آیپد پرو نسل ۵ را با تست های پیشرفته بسنجند، بهترین کار این است که به سراغ GeekBench بروید و آیپد ایر نسل ۴ را با آیپد پرو ۱۱ اینچی مقایسه کنیم. 

مقایسه این دو محصول کار درستی است چرا که رم آیپد پروهای M1 مدل پایین‌تر، همانند آیپد ایر نسل ۵، ۸ گیگابایت است. این را هم بدانید که رم iPad Air نسل ۴ تنها ۴ گیگابایت است. 

آیپد پرو ۱۱ اینچی با تراشه‌ی M1 امتیاز ۱,۷۰۶ در هر هسته و امتیاز ۷,۲۱۹ در چندین هسته را در Geekbench به دست آورد. این همان M1 هشت هسته‌ای است. 

در صورتی که iPad Air 4 با تراشه‌ی A14 Bionic امتیاز ۱,۵۸۳ در هر هسته و امتیاز ۴,۲۱۰ در چندین هسته را به دست آورد. همان‌طور که می دانید، A14 Bionic شش هسته‌ دارد و همین امتیاز پایین چندهسته‌ایش را توجیه می کند. 

از نظر گرافیکی هم امتیاز A14 در تست Metal وب‌سایت گیک‌بانچ ۱۲,۴۵۰ و امتیاز تراشه M1 حدود ۲۱,۱۹۹ بود. 

تفاوت دوربین آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

همان‌طور که می دانید، هم دوربین پشت نسل ۴ و هم دوربین پشت نسل ۵ یکی است (۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8، زوم دیجیتالی ۵x و Smart HDR 3 برای عکس‌برداری).

فیلم‌برداری دو دستگاه نیز یکی است؛ هردو قابلیت ضبط فیلم ۴K60 1080p 240fps Slo-mo و زوم سه برابری دارند. البته یکی از تفاوت های این دو در فیلم‌برداری است. آیپد ایر نسل ۵ قابلیت فریم ریت متغیر تا ۳۰fps دارد. 

اما دوربین جلوی ۱۲ مگاپیکسل اولترا واید نسل ۵ جایگزین دوربین جلوی ۷ مگاپیکسل FaceTime HD نسل ۴ شده است. دیگر تفاوت آن این است که نسل ۵ قابلیت دورنمایی ۲x دارد. 

دوربین جدید آیپدر ایر نسل ۵ از قابلیت Center Stage پشتیبانی می کند و می تواند از زاویه‌بندی و زوم مخصوص FaceTime استفاده کند.

آیپد ایر نسل ۴ قابلیت ضبط فیلم ۱۰۸۰p با لرزش‌گیر سینمایی داشت در حالی که نسل ۵ علاوه بر این ها، فریم ریت متغیر تا ۳۰ fps نیز دارد. 

تفاوت نوع اتصال آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

هردو مدل برای اتصال فیزیکی پورت USB-C به همراه خروجی ویدئو برای نمایشگر خارجی و پورت مخصوص هاردهای مختلف دارند. 

همچنین هردو مدل از Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 پشتیبانی می کنند اما وقتی صحبت از اتصال داده می شود، تفاوت های دو دستگاه نمایان می شوند. 

شعار تبلیغاتیِ اپل برای آیپد ایر نسل ۵ تراشه‌ی M1 بود اما علاوه بر آن روی اتصال ۵G نیز بسیار تاکید می کرد. اتصال ۵G قطعا نسبت به اتصال LTE نسل ۴ بسیار سرعت و قدرت بیشتری دارد اما به اندازه‌ای که تصور می کنید خوب نیست. 

مشخصات آیپد ایر نسل 5 اپل و مقایسه آن با نسل 4

اپل تاکید می کند که اتصال ۵G آیپد ایر نسل ۵ و آیفون SE 3 تنها از امواج نیمه-۶GHz، که همان امواج تقویت‌شده‌ی LTE است، پشتیبانی می کنند. دو محصول جدید اپل که به تازگی معرفی شدند قابلیت دریافت یا ارسال امواج میلی‌متری (mmWave) ندارند؛ امواجی که مخصوص اتصال ۵G است و یکی از نقاط قوت و استانداردهای اصلی این تکنولوژی جدید بوده است. 

اتصال ۵Gی که اپل در محصولات جدید خود به‌کار برده قطعا از LTE سریع‌تر است اما به اندازه‌ی امواج mmWave قوی نیست. 

تفاوت باتری و شارژر آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

وقتی پردازنده‎‌ی محصولی تغییر می کند، عمر باتری آن نیز با آن تغییر می کند. همان‌طور که دیدیم، آیفون ها از چنین قانونی پیروی می کنند. اما آیپد ایر از این قاعده مستثنی است. 

هردو مدل مطابق همان استانداردهای اپل بازدهی دارند؛ یعنی می توانند با وب‌گردی توسط وای-فای یا تماشای ویدئو تا ۱۰ ساعت روشن بمانند. این عدد هنگام استفاده از اتصال داده تا ۹ ساعت پایین می آید. 

کابل پاور هردو USB-C است، هردو باتری ۲۸.۶ اینچی دارند و از شارژر ۲۰W USB-C پشتیبانی می کنند. 

دیگر قابلیت های آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

باز هم هردو مدل قفل صفحه‌ی یکسانی دارند (Touch ID). قابلیت Smart Connector آیپد ایر ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ می تواند بدون هیچ دردسری Magic Keyboard و Smart Keyboard Folio را شناسایی کند. 

اسپیکرهای این دو دستگاه نیز تفاوتی با هم ندارند. هم آیپد ایر نسل ۴ و هم آیپد ایر نسل ۵ دو اسپیکر دارند که در حالت landscape نیز به خوبی کار می کنند. 

قیمت و مدل های مختلف آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰

مدل وای-فای (بدون سیم کارت) آیپد ایر نسل ۴ در دو مدل ۶۴ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۵۹۹ دلار و ۷۴۹ دلار به بازار عرضه شد. اما برای مدل سیم کارتی باید ۱۳۰ دلار بیشتر می پرداختید که قیمت مدل ۶۴ گیگابایتی آن به ۷۲۹ دلار و قیمت مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن هم به ۸۷۹ دلار تبدیل می شد. 

اپل آیپد ایر نسل ۴ را در ۵ رنگِ خاکستری (Space Gray)، نقره‌ای (Silver)، گلبهی (Rose Gold)، سبز (Green) و آبی آسمانی (Sky Blue) عرضه کرد. 

قیمت آیپد ایر نسل 5 اپل 2022

قیمت مدل های وای-فای آیپد ایر نسل ۵ نیز شبیه به قیمت های نسل ۴ است. با این تفاوت که مدل های سیم کارتی ۲۰ دلار از نسل ۴ گران‌نرند؛ به عبارتی قیمت مدل سیم کارتی آیپد ایر نسل ۵ ۶۴ گیگابایتی ۷۴۹ و ۲۵۶ گیگابایتی ۸۹۹ دلار است. 

در سال ۲۰۲۲ نیز اپل رنگ Space Gray را نگه داشته اما بقیه را به شیری (Starlight)، صورتی (Pink)، بنفش (Purple) و آبی جدید (New Blue) تغییر داده است.

آیپد ایر نسل ۵: آیپد پرو با قیمتی ارزان‌تر!

آیپد ایرهای جدید مدل های ترکیبی به نظر می رسیدند؛ به عبارتی، ظاهر آیپد پرو را داشتند در صورتی که قیمت‌شان پایین‌تر از آن بود. این ترکیب جذاب به مذاق بسیاری از کاربران اپلی، به ویژه آن هایی که ضخامت زیاد آیپد پرو را دوست نداشتند، خوش آمد. 

اما این‌بار اپل برعکس عمل کرد. یعنی ظاهر آیپد ایر را دستکاری نکرد و در واقع فقط سخت‌افزار آن را تغییر داد. شاید آیپد ایر نسل ۵ شبیه به آیپد پرو نباشد، اما همان تراشه‌ی M1 را دارد. تراشه‌ای که مسئول هماهنگی و برنامه‌ریزی های کل دستگاه است. 

حالا به این دستگاه اتصال ۵G را هم اضافه کنید. درست است که امواج mmWave را ارسا یا دریافت نمی کند اما با این حال سرعت اینترنتش بسیار بالا است. 

به نظر ما خوشبختانه این تغییرات سخت‌افزاری‌ای که اپل روی آیپد ایر نسل ۵ اعمال کرده است، باعث می شود تا افرادی که آیپد ایر نسل ۴ دارند به فکر خرید این محصول جذاب بیفتند. قدرت پردازش آن با طرحیِ شبیه به آیپد پرو آن هماهنگ است؛ در واقع ایرپاد ایر نسل ۵ مخصوص کسانی است که هم قدرت زیاد می خواهند و هم طراحی زیبا و هم قصد ندارند پول زیادی خرج کنند. 

تفاوت آیپد ایر ۲۰۲۲ و ۲۰۲۰ صرفا سخت‌افزاری است اما تفاوتی است که به قیمتش می ارزد!

برچسب‌ها: / / / / / / / / / / /
به اشتراک گذاری:
Picture of نارین دورکاوان
نارین دورکاوان
مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *