جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تبلیغات در اناردونی
آخرین مطالب

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2؛ بیشتر هزینه کنیم یا نه؟

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2
فهرست مطالب

اپل امسال تغییرات بزرگی در خانواده تبلت‌های خود ایجاد کرده است. از یک طرف، آیپد پروی خود را با تراشه M4 ارتقاء داده و از طرف دیگر، آیپد ایر M2 را در دو اندازه ۱۱ و ۱۳ اینچی عرضه خواهد کرد. حال شاید این سوال ذهن شما را درگیر کند که این دو مدل آیپد چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ آیا پرداخت هزینه بالاتر برای مدل تبلت پرچم‌دار در مقایسه با مدل میان رده، ارزشش را دارد یا نه؟ در این مطلب از انارمگ به مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2 می‌پردازیم تا شما را در پاسخ به این سوالات یاری کنیم.

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

بزرگ‌ترین تفاوت میان آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2، عملکرد آن‌هاست که به لطف ارتقای مدل پرو به تراشه M4 حاصل می‌شود.

مقایسه دو آیپد قدرتمند اپل
مقایسه دو آیپد قدرتمند اپل

عملکرد

اپل می‌گویدکه ارتقای تراشه تا ۵۰ درصد باعث افزایش سرعت CPU و ۴ برابر افزایش سرعت GPU بوده و پهنای باند حافظه را از ۱۰۰GB/s به ۱۲۰gb/s افزایش می‌دهد. همراه با GPU جدید، یک موتور رسانه نیز ارائه می‌شود که پشتیبانی از ۸K H.264، HEVC، ProRes و ProRes RAW را به همراه دارد و همانند مک قادر به مدیریت ویدئوهای ۸k خواهد بود.

مقایسه عملکرد آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2
مقایسه عملکرد آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

از دیگر ویژگی‌های عملکرد آیپد پرو M4 می‌توان به ۳۸ تریلیون عملیات در ثانیه با موتور عصبی M4، ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری و Thunderbolt/USB 4 اشاره کرد.

توجه: مدل‌های آیپد پرو با حافظه‌های ۱۲۸GB، ۲۵۶GB و ۵۱۲GB دارای ۸GB رم بوده و مدل‎‌های ۱TB و ۲TB دارای ۱۶GB رم هستند.

صفحه نمایش

تفاوت نمایشگر در آیپد پرو و آیپد ایر
تفاوت نمایشگر در آیپد پرو و آیپد ایر

در مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2 باید اعتراف کرد که آیپد پرو جدید ۲۰۲۴ با صفحه نمایش Ultra Retina XDR نسبت به آیپد ایر برتری دارد.

این اولین‌بار است که اپل Tandem OLED را در نمایشگر دستگاه‌های خود به‌کار می‌برد. در مقابل، آیپد ایر M2 نمایشگر Liquid Retina را دارد که از LED استفاده می‌کند.

مقایسه صفحه نمایش آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2
مقایسه صفحه نمایش آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

از جمله مزایای نمایشگر OLED جدید اپل می‌توان به نورهای برجسته‌تر، رنگ‌های سیاه واقعی‌تر، نمایش جزئیات بیشتر در سایه‌ها و نور کم اشاره کرد.

هر دو اندازه آیپد پرو دارای صفحه نمایش جدید OLED هستند و علاوه بر این می‌توانید نمایشگر آیپد پرو ۱ و ۲ ترابایتی M4 را با گلس بافت نانو ارتقا دهید.

نمایشگر آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2 ویژگی‌های مشترکی مانند گستردگی رنگ P3، نمایشگرهای کاملا چند لایه، پوشش ضد انعکاس، Apple Pencil Hover و True Tone نیز دارند.

طراحی، ابعاد، وزن و رنگ

مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2 از نظر ضخامت و ابعاد
مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2 از نظر ضخامت و ابعاد

M4 iPad Pro با ضخامت ۵.۱ میلی‌متر در مدل ۱۳ اینچی و ۵.۳ میلی‌متر در مدل ۱۱ اینچی، نازک‌ترین محصولی است که اپل تاکنون ساخته است. علاوه بر این، سبک‌ترین وزن خود را تاکنون داشته است که در مدل ۱۱ اینچی، ۴۵۴ گرم و مدل بزرگ‌تر ۵۸۱ گرم است. به این صورت آیپد پرو M4 گوی سبقت را از آیپد ایر و مک که معمولا عنوان نازک‌ترین محصولات اپل را دارند، ربوده است.

مقایسه طراحی و ابعاد آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2
مقایسه طراحی و ابعاد آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

در رنگ‌بندی، آیپد ایر M4 شاهد جایگزینی رنگ مشکی فضایی به‌جای خاکستری فضایی هستیم و رنگ نقره‌ای نیز همچنان یک گزینه محبوب باقی می‌ماند.

در مقابل، آیپد ایر M2 در چهار رنگ خاکستری فضایی، استار لایت و آبی و بنفش موجود است.

قابلیت اتصال و لوازم جانبی

اکسسوری در تبلت‌های اپل
اکسسوری در تبلت‌های اپل

جدیدترین مدل‌های آیپد پرو و ایر با همان لوازم جانبی سابق سازگار هستند. شما می‌توانید در کنار آن‌ها از مجیک کیبورد جدید و اپل پنسل پرو و یا اپل پنسل USB-C استفاده کنید. در مطلبی دیگر به مقایسه اپل پنسل پرو و مدل‌های نسل ۱ و ۲ و USB-C پرداخته‌ایم.

مقایسه قابلیت اتصال و لوازم جانبی آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2
مقایسه قابلیت اتصال و لوازم جانبی آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

در مقایسه دو آیپد پر طرفدار اپل، آیپد پروی جدید به فیس آیدی و Thunderbolt مجهز شده است که مدل ایر فاقد آن می‌باشد.

شباهت دیگر این دو مدل، حذف درگاه سیم کارت nano-SIM و پشتیبانی از eSIM است. در سال ۲۰۲۲ هر دو مدل پرو و ایر از eSIM و nano-SIM پشتیبانی می‌کردند.

عمر باتری و فضای ذخیره‌سازی

هر دو مدل آیپدهای ایر و پرو عمر باتری مشابه با مدل‌های قبلی خود دارند. هر دو از ۱۰ ساعت استفاده از وب یا ویدئو با وای فای، ۹ ساعت استفاده از وب با داده تلفن همراه پشتیبانی می‌کنند.

در مورد فضای ذخیره‌سازی نیز آیپد پرو M4 از حافظه ۲۵۶ گیگابایت شروع شده و تا ۲ ترابایت امکان ارتقا دارد. در مقابل آیپد ایر را با فضای ذخیره سازی ۶۴ گیگابایت تا ۱ ترابایت می‌توان انتخاب کرد.

دوربین، ویدئو و صدا

اپل در دوربین پشت آیپد پرو از یک لنز واید ۱۲ مگاپیکسلی، اسکنر LiDAR و یک فلش Retina با صدای واقعی استفاده کرده است. نکته جالب این که مدل مذکور فاقد لنز ۱۰ مگاپیکسلی اولترا واید است. این بدان معنی است که هر دو مدل آیپد ایر و آیپد پرو از نظر قابلیت‌های دوربین با هم برابری می‌کنند.

مقایسه دوربین آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2
مقایسه دوربین آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2

در دوربین جلو نیز یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با پشتیبانی از Center Stage به کار رفته است. این لنز برخلاف نسل‌های قبل، در مرکز لبه بلند افقی دستگاه قرار دارد. دوربین این گوشی قابلیت فیلمبرداری ۴K، فیلمبرداری ویدئوهای ProRes، اسلوموشن، زوم اوپتیکال ۲ برابری و ویژگی Smart HDR را دارد.

چرا باید آیپد پرو M4 را بخریم؟

پس از مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2 از جهات مختلف باید بگوییم که تنها در صورتی باید اقدام به خرید آیپد پرو M4 بکنید که یک فرد حرفه‌ای هستید و قابلیت‌های پیشرفته تراشه M4 به‌ کار شما می‌آیند و یا این‌ که با پرداخت پول برای داشتن جدیدترین محصولات رده بالای اپل مشکلی نداشته باشید.

در این مدل، بروزرسانی صفحه نمایش OLED با گلس نانو و روشنایی بالاتر، فضای ذخیره‌سازی بالاتر، اتصال Thunderbolt، تراشه قدرتمندتر و طراحی بدنه‌ای باریک‌تر را دریافت خواهید کرد.

چرا باید آیپد ایر M2 را بخریم؟

شما می‌توانید با پرداخت هزینه کمتر و خرید آیپد ایر، بسیاری از ویژگی‌های اصلی آیپد پرو M4 را دریافت کنید، زیرا برای بسیاری از کاربران، نوع ‍پردازنده هیچ محدودیتی ایجاد نخواهد کرد. حتی می‌توانید آیپد فعلی خود را داشته باشید!

همچنین اگر یک کاربر معمولی با استفاده سبک تا متوسط از آیپد هستید، می‌توانید با صرف هزینه کمتر، M1 iPad Air را خریداری کنید. این مدل بسیاری از ویژگی‌های خوب آیپد ایر M2 و آیپد پرو را دارد.

خوشحالیم که تا پایان این مطلب با مقایسه آیپد پرو M4 و آیپد ایر M2 همراه ما بودید. انتخاب شما کدام تبلت است؟ آیا می‌خواهید آیپد خود را به یکی از مدل‌های جدید ارتقا دهید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. در مطلبی دیگر نیز به بررسی صفحه نمایش آیپد پرو ۲۰۲۴ پرداخته‌ایم، در صورت تمایل، روی آن کلیک کنید.

به اشتراک گذاری:
Picture of بهاره
بهاره
بهاره هستم، عاشق سفر و ماجراجویی! از سال 98 وارد دنیای سئو و نویسندگی شدم. برای من این کار هم یه جور ماجراجوییه، چون هر روز یه چیز جدید یاد می گیرم!
مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *