جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تبلیغات در اناردونی
آخرین مطالب

روش‌هایی برای رفع مشکل لمس خود به خودی آیفون یا Ghost Touch

روش‌هایی برای رفع مشکل لمس خود به خودی آیفون
فهرست مطالب

آیا تا به حال با این مشکل مواجه شده‌اید که بدون این که به صفحه نمایش آیفون خود دست بزنید، شروع به کار کند؟ این اتفاق عجیب اما رایج به لمس خود به خودی یا Ghost Touch(لمس شبح) معروف است. قطعا این یک اتفاق ناخوشایند است. در این مطلب از انارمگ می‌خواهیم دلایل اصلی این مشکل را بررسی کرده و روش‌هایی برای رفع مشکل لمس خود به خودی آیفون یا Ghost Touch به شما معرفی کنیم.

لازم به ذکر است که Ghost Touch ممکن است به دلیل مشکلات سخت‌افزاری و نرم افزاری مانند صفحه نمایش آسیب دیده، رطوبت در نمایشگر، اشکالات در سیستم عامل، تداخل الکترونیکی و غیره ایجاد شود.

لمس خود به خودی در آیفون یا Ghost Touch

روش‌هایی برای رفع مشکل لمس خود به خودی آیفون
روش‌هایی برای رفع مشکل لمس خود به خودی آیفون

همان‌طور که از اسمش پیداست، Ghost Touch به زمانی گفته می‌شود که صفحه نمایش آیفون شما، بدون هیچ گونه تماس فیزیکی انگشت شما با صفحه نمایش، شروع به کار کند. این اتفاق می‌تواند منجر به رفتار نامنظم دستگاه مانند باز کردن برنامه‌ها، تایپ کردن و پیمایش توسط یک دست نامرئی اتفاق بیفتد. خوشبختانه راه‌های زیادی برای رفع مشکل لمس خود به خودی آیفون وجود دارد، اما قبل از پرداختن به آن بهتر است که دلایل آن‌را درک کنیم.

دلایل Ghost Touch در آیفون چیست؟

دلایل مختلفی برای Ghost Touch وجود دارد که در زیر به آن پرداخته‌ایم:

  • مشکلات نرم‌افزاری: گاهی اوقات یک باگ یا اشکال نرم‌افزاری می‌تواند باعث لمس خود به خودی آیفون شود. این اتفاق ممکن است به دلیل برنامه‌های خراب یا پس از بروزرسانی سیستم عامل اتفاق بیفتد که باگ‌های رایجی هستند.
  • مشکلات مربوط به صفحه نمایش: صفحه نمایش آیفون دارای یک قطعه به نام دیجیتالیزه کننده است که وظیفه تشخیص لمس را به عهده دارد. اگر این قطعه آسیب ببیند ممکن است Ghost Touch اتفاق بیفتد. این مشکل بیشتر پس از آسیب فیزیکی به دستگاه، مانند افتادن رخ می‌دهد.
  • تعمیر یا تعویض صفحه لمسی: گاهی اوقات اگر در حین تعمیر یا تعویض صفحه نمایش تغییری در آن رخ دهد، منجر به لمس خود به خودی خواهد شد.
  • فشار روی نمایشگر: گاهی فشار بیش از حد روی صفحه نمایش آیفون منجر به Ghost Touch می‌شود. یک محافظ صفحه نمایش آسیب دیده یا یک قاب محکم یا نامناسب باعث فشار خواهد شد.
  • صفحه نمایش کثیف: رطوبت یا کثیفی روی صفحه نمایش آیفون می‌تواند با حسگرهای لمسی تداخل داشته باشد و در نتیجه باعث لمس شبح شود. این اتفاق معمولا در هوای مرطوب یا تماس گوشی با رطوبت، مایعات و یا آلودگی رخ دهد.
  • مشکلات ساخت: در برخی از موارد وجود یک عیب در ساخت نمایشگر یا سایر اجزای داخلی می‌تواند باعث Ghost Touch شود. اگر مدت زمانی از خرید دستگاه نگذشته، می‌توانید از گارانتی آن استفاده کنید.
  • تداخل الکتریکی: لمس خودبه خودی ممکن است به دلیل تداخل الکتریکی شارژرها، پاور بانک‌ها یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی نزدیک آیفون اتفاق بیفتد.
  • داغ شدن بیش از حد: اگر گوشی شما به دلیل استفاده زیاد و یا قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد داغ شود، ممکن است صفحه نمایش خراب شده و منجر به لمس شبح شود.

ده روش‌ برای رفع مشکل لمس خود به خودی آیفون یا Ghost Touch

در ادامه شما را با روش‌های رفع مشکل لمس روح آشنا خواهیم کرد.

تنظیمات Accessibility را در آیفون خود بررسی کنید

تنظیمات دسترسی می‌تواند بر نحوه پاسخ آیفون به لمس تاثیر بگذارد. ممکن است ویژگی‌هایی مانند Touch Accommodation، Assistive Touchیا Back Tap به طور ناخواسته منجر به مشکلاتی مانند لمس خود به خودی شوند. در زیر نحوه لغو این تنظیمات را آورده‌ایم:

  1. در آیفون خود به Settings و سپس Accessibility رفته و روی Touch ضربه بزنید.
  2. حالا زبانه کنار Assistive Touch ،Touch Accommodations و Back Tap را خاموش کنید.
تنظیمات Accessibility را در آیفون خود بررسی کنید
تنظیمات Accessibility را در آیفون خود بررسی کنید
  1. همچنین Haptic Touch را انتخاب کرده و مدت زمانی را که آیفون شما برای یک لمس طولانی نیاز دارد تنظیم کنید. می‌توانید این ویژگی را روی Fast یا Slow تنظیم کنید.

آیفون را ری استارت کنید

اگر با تغییر تنظیمات دسترسی بالا مشکل حل نشد، آیفون را یک بار ری استارت کنید. این یک کار ساده است که بسیاری از مشکلات فنی را برطرف خواهد کرد.

  • اگر آیفون ایکس یا مدل جدیدتر از آن دارید، دکمه‌های تنظیم صدا و پاور را همزمان فشار دهید تا نوار لغزنده خاموش کردن ظاهر شود.
  • اگر آیفون قدیمی‌تر دارید، دکمه پاور را فشار دهید تا نوار لغزنده خاموش کردن، ظاهر شود. کافیست تا انگشت خود را روی نوار لغزنده بکشید تا آیفون خاموش شود.
  • ۳۰ ثانیه صبر کنید و سپس دکمه پاور را فشار دهید تا لوگوی اپل ظاهر شده و گوشی روشن شود.

صفحه نمایش خود را تمیز کنید

در این‎ جا یک مرحله ساده دیگر برای رفع مشکل Ghost Touch وجود دارد. با برداشتن لوازم جانبی مانند شارژ و قاب شروع کنید. سپس به آرامی صفحه آیفون را با یک پارچه تمیز، نرم و بدون پرز تمیز کنید. همچنین می‌توانید از یک اسپری تمیزکننده لوازم الکترونیکی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هرگز از لوازم تمیز کننده خشن استفاده نکنید، زیرا مشکلات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

استفاده از لوازم جانبی شخص ثالث را متوقف کنید

گاهی اوقات کابل‌های شخص ثالث، آداپتورهای جک هدفون، جعبه‌های شارژ باتری و سایر لوازم جانبی ممکن است باعث بروز مشکلات صفحه نمایش شوند.

اگر هر یک از این موارد را دارید، استفاده از آن را متوقف کنید تا ببینید مشکل برطرف می‌شود یا خیر.

آیفون خود را به آخرین نسخه از iOS آپدیت کنید

همیشه بهترین کار این است که آیفون خود را به آخرین نسخه iOS به‌روز نگه دارید. این کار به رفع بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری مانند لمس خود به خودی صفحه نمایش کمک می‌کند.

  1. در آیفون خود به Settings، General و سپس Software Update بروید.
  2. در این جا نشان می‌دهد که یک نسخه جدیدتر برای آیفون شما وجود دارد یا خیر. اگر بله که روی Download and Install ضربه بزنید.
  3. برای ادامه رمز عبور امنیتی خود را وارد کنید.
  4. شرایط و قوانین را بپذیرید.

محافظ صفحه نمایش آیفون را بردارید یا آن را تعویض کنید

اکثر مردم از محافظ صفحه نمایش، برای جلوگیری از ایجاد خط و خش و کثیفی روی صفحه نمایش استفاده می‌کنند، اما گاهی اوقات این ورقه‌های نازک شیشه‌ای یا پلاستیکی، می‌توانند در عملکرد صفحه نمایش اختلال ایجاد کنند. بنابراین می‌توانید محافظ صفحه نمایش خود را بردارید و ببینید که آیا مشکل رفع می‌شود یا خیر.

برنامه‌ها را آپدیت کنید

وجود برنامه‌های خیلی قدیمی می‌تواند باعث بروز مشکل لمس شبح در آیفون شود. بنابراین، بهتر است که برنامه‌های خود را آپدیت نگه داشته و هر برنامه‌ای را که استفاده نمی‌کنید، حذف کنید.

  1. به App Store بروید و روی آیکن نمایه در بالای صفحه ضربه بزنید.
  2. برای دیدن بروزرسانی‌های موجود به پایین بروید و روی Update All ضربه بزنید.

توصیه می‌کنیم که Automatic Updates را برای همه برنامه‌ها فعال کنید:

  1. به تنظیمات رفته و App Store را انتخاب کنید.
  2. حالا گزینه Automatic Updates را روشن کنید.

تنظیمات آیفون را ریست کنید

برخی از تنظیمات سفارشی ممکن است باعث بروز لمس شبح شوند. بهترین راه این است که تنظیمات آیفون را به تنظیمات پیش‌فرض ریست کنید.

  1. در آیفون به Setting و سپس General بروید.
  2. Transfer or Reset iPhone را انتخاب کنید
  3. حال Select Reset و بعد Reset All Settings را انتخاب کنید.
تنظیمات آیفون را ریست کنید
تنظیمات آیفون را ریست کنید
  1. شرایط و قوانین را بپذیرید.

آیفون را ریست فکتوری کنید

اگر هیچ کدام از مراحل بالا مشکل ghost touch را برطرف نکرد، می‌توانید گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. با این کار تمام داده‌های آیفون شما پاک می‌شوند. بنابراین، قبل از این کار توصیه می‌شود که از آیفون خود بک آپ تهیه کنید.

  1. برای این کار به Settings، General رفته و Transfer or Reset iPhone را انتخاب کنید.
  2. روی Reset ضربه بزنید. سپس Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.
آیفون را ریست فکتوری کنید
آیفون را ریست فکتوری کنید
  1. رمز عبور خود را وارد کنید.
  2. Erase iPhone را انتخاب کنید.
  3. پس از ریست فکتوری، می‌توانید مجدداً دستگاه خود را از ابتدا راه اندازی کنید. برای این کار می‌توانید از نسخه پشتیبان استفاده کنید.

به مرکز تعمیرات مجاز اپل مراجعه کنید

در نهایت اگر هیچ کدام از مراحل بالا مشکل لمس خود به خودی آیفون را حل نکرد، می‌توانید به نمایندگی‌ها و مراکز مجاز تعمیرات اپل مراجعه کرده و مشکل را با آن‌ها در میان بگذارید. بسته به نوع و مدل آیفون می‌توانید صفحه نمایش خود را تعویض یا تعمیر کنید.

رفع مشکل Ghost Touch آیفون

امیدواریم این راهنما به شما در رفع مشکل لمس خود به خودی آیفون یا Ghost Touch کمک کرده باشد. اگر تا به حال چنین تجربه‌ای داشته‌اید، روش رفع آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. برای آشنایی با روش‌های رفع کار نکردن تاچ صفحه نمایش آیفون کلیک کنید.

به اشتراک گذاری:
Picture of بهاره
بهاره
بهاره هستم، عاشق سفر و ماجراجویی! از سال 98 وارد دنیای سئو و نویسندگی شدم. برای من این کار هم یه جور ماجراجوییه، چون هر روز یه چیز جدید یاد می گیرم!
مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *