جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تبلیغات در اناردونی
آخرین مطالب

نحوه استفاده از قابلیت Reference Mode در آیپد پرو

نحوه استفاده از قابلیت Reference Mode در آیپد پرو
فهرست مطالب

قابلیت Reference Mode در آیپد پرو با بهبود رنگ‌ها و اطلاعات موجود در پروژه‌های کاری، مفید واقع می‌شود. برای استفاده از این ویژگی در آیپد پرو، انارمگ را همراهی کنید.

قابلیت Reference Mode با استفاده از حالت داینامیکی بالای نمایش یعنی HDR در مقابل SDR، برای افراد حرفه‌ای مناسب است و باعث بهبود کیفیت تصویر و رنگ در تلویزیون‌ها و نمایشگرها می‌شود. بدیهی است که در کارهای حرفه‌ای، میزان دقت تصاویر، رنگ و روشنایی آن‌ها تاثیر بسزایی در نتیجه دارد. HDR پیکسل تصاویر را با بالاترین دقت در نمایشگرها پخش می‌کند.

برای آشنایی با آپدیت آیپد او اس ۱۸ کلیک کنید.

الزامات استفاده از قابلیت Reference Mode در آیپد پرو

  • آیپد پرو ۱۳ اینچی با تراشه M4
  • آیپد پرو ۱۱ اینچی با تراشه M4
  • نسل پنجم و جدیدتر آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی

نکته: علاوه بر برخورداری از دستگاه‌های فوق، آپدیت آیپد به آیپد او اس ۱۶ ضروری است.

مدل‌های فوق به دلیل استفاده از نمایشگرهای OLED و مینی ال ای دی با نور پس زمینه، قادر به اجرای تمامی مقادیر قابلیت Reference Mode در آیپد پرو هستند.

قابلیت Reference Mode در آیپد پرو
قابلیت Reference Mode در آیپد پرو

استانداردها

آیپد پرو با قابلیت Reference Mode از استاندارهای خاصی پشتیبانی می‌کند که عبارتند از:

  • BT.709
  • BT.601 SMPTE-C
  • BT.601 EBU
  • sRGB
  • HDR10 BT.2100 PQ
  • BT.2100 HLG Dolby Vision Profile 8.4
  • Dolby Vision Profile

انجمن SMPTE به عنوان جامعه مهندسین تلویزیون و انیمیشن، استانداردهای مشخصی را برای ساخت و حتی ادیت ویدئوها در نظر گرفته است که تمامی آن‌ها باید رعایت شوند. مثلا، برنامه‌های ویرایش مانند فاینال کات پرو از تایم کدی که این انجمن تعریف کرده استفاده می‌کنند.

در علم تصاویر، چند مدل رنگی دور یک نقطه مرجع قرار دارند که به آن نقطه White می‌گویند. به عبارتی، مدل‌های رنگی حول یک نقطه سفید، دقت بالاتری در نمایش رنگ دارند.

در دستگاه‌های چاپ از مدل‌های رنگی مشخصی استفاده می‌شود. اکثر آن‌ها از مدل رنگی CMYK کمک می‌گیرند که نشانگر چهار رنگ فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و مشکی است. این مدل‌های رنگی رنگ را با دقت بسیار بالاتری در زمان چاپ نمایش می‌دهند.

قابلیت Reference Mode از یک وایت پوینت مرجع استفاده می‌کند که D65 نام دارد. این نقطه سفید به‌عنوان مرجع استاندارد نور روز، توسط کمیسیون بین‌المللی روشنایی در وین اتریش تعریف شده است.

فضاهای پر از رنگ

بدیهی است که هر طول موج رنگی موجود در یک منبع را می‌توان به عنوان نقطه‌ای در گرادیان دو بعدی در نظر گرفت که قدرت و یا شدت طیفی متفاوتی دارد. در نهایت، رنگ منبع نور بستگی به شدت این طول موج‌ها دارد. این مورد با عنوان توزیع توان طیفی شناخته می‌شود و CIE، از سال ۱۹۳۱ آن را تعریف کرده است.

محققان رنگ برای تعیین این فضای رنگی، سال‌ها بر روی طول موج رنگ‌های مختلف و توانایی درک مختلف انسان‌ها آزمایشاتی انجام داده‌اند.

می‌دانیم که هر فرد به شکلی متفاوت رنگ را درک می‌کند و یکی رنگ را تیره‌تر و یکی روشن‌تر می‌بیند. به همین دلیل، برای تعریف رنگ استانداردهایی تعریف شده است.

فضای رنگی تعریف شده در 1931 توسط CIE
فضای رنگی تعریف شده در ۱۹۳۱ توسط CIE

فضاهای رنگی متنوعی وجود دارند که به اشکال مختلفی نمایش داده می‌شوند، اما تمامی آن‌ها یک نقطه سفید مرجع در وسط دارند. زمانی که از یک فضای رنگی به فضای دیگری می‌روید، نقطه سفید مرجع و نحوه توزیع رنگ‌ها در آن صفحه تغییر خواهد کرد.

بیشتر رنگ‌ها از ترکیب سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز یا همان RGB ساخته می‌شوند‌.

از سال ۱۹۹۶، مایکروسافت و پاکارد برای استاندارد سازی و تعریف رنگ در صفحه نمایش رایانه‌ها، فضای رنگی sRGB را تعریف کردند.

لازم به ذکر است که sRGB به عنوان زیرمجموعه‌ای از CIE، از استاندارد رنگی HDTV گرفته شده است.

تمامی افراد با یک بینایی معمولی قادر به درک فضای رنگی sRGB موجود در کامپیوترها هستند.

این مساله ثابت شده که اکثر انسان‌ها با بینایی طبیعی حداکثر، قادر به درک ۱۶.۲ میلیون رنگ هستند، اما تصاویر نمایش داده شده در رایانه، داده‌ها را با طیف کوچک‌تر از رنگ‌ها ذخیره می‌کنند.

از چنین تصاویری به‌عنوان “تمام رنگی” نام برده می‌شود، حتی اگر محدوده تمام آن ۱۶.۲ میلیون رنگ را شامل نشود.

sRGB یکی از استانداردهای رنگی است که اپل به‌عنوان مرجع در آیپد پرو از آن پشتیبانی می‌کند. ایده پشت نقطه سفید D65 این است که نور روز به طور متوسط در همه جا در دسترس است و به طور کلی یکنواخت می‌تابد. بنابراین، می‌توان از آن به‌عنوان یک منبع مرجع در مقایسه با منابع متغیر دیگر نور و رنگ‌های داخلی و صفحه نمایش استفاده کرد.

D65 تلاش می‌کند تا یک نقطه سفید خنثی در نور روز را به‌عنوان یک نقطه مرجع برای مدل‌سازی رنگ‌های دیگر در اطراف تعریف کند.

همچنین Reference Mode تمام تنظیمات صفحه نمایش آیپد پرو مانند نور محیط، روشنایی خودکار، True Tone و سایر ویژگی‌ها را غیرفعال می‌کند.

sRGB تعریف شده توسط مایکروسافت
sRGB تعریف شده توسط مایکروسافت

دمای رنگ

دمای رنگ منبع نور، به طور کلی بر حسب Kelvins اندازه‌گیری می‌شود و هر عدد به‌عنوان تغییر رنگی که به رنگ سفید خالص اضافه می‌شود، تعریف می‌شود.

کلوین در اصل یک واحد برای اندازه‌گیری دما مانند فارنهایت یا سانتیگراد است. در واقع ۰ کلوین برابر با ۲۷۳.۱۵- سانتیگراد است، که به‌عنوان صفر مطلق یا سردترین دمای اندازه‌گیری شده شناخته می‌شود.

۵۰۰۰ کلوین برای نور سفید روز در نظر گرفته می‌شود، اعداد پایین‌تر مانند ۳۰۰۰ کلوین یا ۳۵۰۰ کلوین برای رنگ‌های گرم مایل به قرمز در نظر گرفته می‌شوند. در حالی‌که اعداد بالاتر مانند ۱۰۰۰۰-۶۵۰۰ کلوین بیشتر آبی هستند.

افرادی که بینایی معمولی دارند، ۶۰۰۰-۷۰۰۰ کلوین را به‌عنوان سفید خالص می‌بینند‌، اما از نظر فنی این یک رنگ آبی روشن است.

این اعداد را به‌عنوان دمای رنگ در نظر می‌گیرند. با تغییر دمای رنگ یک تصویر یا منبع نور، رنگ کلی را تغییر می‌دهند تا بتوان رنگ دستگاه‌هایی مانند نمایشگر یا تلویزیون‌ها را تنظیم کرد و به این صورت با تنظیم دمای رنگ یک تصویر، می‌توان سوگیر‌ی‌های نور را اصلاح کرد.

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که گزینه Auto Color را در نرم‌افزار ویرایش عکس Adobe’s Photoshop انتخاب می‌کنید.

حال که می‌دانید تئوری رنگ چگونه کار می‌کند، می‌توانید Reference Mode را در آیپد پرو خود فعال کنید.

فعال کردن Reference Mode در iPadOS

برای فعال کردن قابلیت Reference Mode در آیپد پرو ، ابتدا به Settings رفته سپس Display & Brightness و بعد Advanced را انتخاب کنید. حال زبانه Reference Mode را فعال کنید.

همچنین با یکی دیگر از ویژگی‌های Reference Mode به‌نام Fine-Tune Calibration می‌توانید نقطه سفید و روشنایی صفحه نمایش خود را اصلاح کنید.

CIE یک روش استاندارد برای تبدیل تابش طیف خام منبع نور به درخشندگی است و ادراک یک فرد از روشنایی به صورت ذهنی در نظر گرفته می‌شود. به عبارتی، تبدیل روشنایی CIE اساسا تبدیلی از سطح تابش الکترومغناطیسی به سطح روشنایی عمومی قابل درک برای انسان است.

کنترل‌های Fine-Tune Calibration در آیپد او اس در زیر کلید Reference Mode قرار دارند.

برای استفاده از Fine-Tune Calibration، به یک دستگاه اندازه‌گیری رنگ صفحه نمایش خارجی نیاز دارید تا مقادیر صفحه نمایش آیپد پرو شما را ثبت کند. سپس این مقادیر را در برنامه تنظیمات وارد کنید و به این صورت به iPadOS بگویید که چگونه نمایشگر را تنظیم کند.

به این صورت آیپد پرو شما نمایشگر خود را برای هرگونه تغییر رنگ در سخت‌افزار نمایشگر دستگاه تنظیم می‌کند. این تنظیم بر اساس اندازه‌گیری‌های واقعی، خروجی نمایشگر، نقطه سفید و طیف رنگی دقیق‌تر را ارائه می‌دهد.

استفاده از قابلیت Reference Mode در آیپد پرو
استفاده از قابلیت Reference Mode در آیپد پرو

برای اجرای اندازه‌گیری فیزیکی، باید یک الگوی آزمایشی را نیز که اپل در صفحه برنامه نویس بنیاد AV در بخش Related Resources ارائه کرده، دانلود کنید.

نکته: دستورالعمل‌های فرایند کالیبراسیون در صفحه Reference Mode Technote (111792) اپل ارائه شده است.

اگر از آیپد پرو به‌عنوان نمایشگر مرجع ثانویه برای مک خود استفاده می‌کنید، می‌توانید از Reference Mode با Sidecar اپل استفاده کنید.

با استفاده از قابلیت Reference Mode در آیپد پرو خود می‌توانید مطمئن شوید که رنگ‌های مورد نظر شما یا مشتری دقیقاً در گردش کاری دیده می‌شود و به همان شکل نیز به نظر می‌رسد.

به اشتراک گذاری:
Picture of بهاره
بهاره
بهاره هستم، عاشق سفر و ماجراجویی! از سال 98 وارد دنیای سئو و نویسندگی شدم. برای من این کار هم یه جور ماجراجوییه، چون هر روز یه چیز جدید یاد می گیرم!
مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *