جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تبلیغات در اناردونی
آخرین مطالب

بررسی تفاوت های آیپد ایر ۵ و آیپد پرو M1

تفاوت آیپد ایر 5 و آیپد پرو
فهرست مطالب

در این مطلب از بخش نقد و بررسی محصولات اپل مجله تخصصی انارمگ، به بررسی مشخصات، شباهت و تفاوت های آیپد ایر ۵ و آیپد پرو M1 پرداخته ایم. اگر قصد خرید آیپد دارید اما نمی دانید کدام یک از این دو ارزش خرید بالاتری دارد، به هیچ‌وجه این مطلب را از دست ندهید.

اپل به تازگی در رویداد Peek Performance خود دستگاه های جدیدی مثل آیفون SE جدید، استودیو دیسپلی، مک استودیو و پردازنده M1 Ultra را معرفی کرد؛ اما بدون شک یکی از جذاب‌ترین بخش های این رویداد، معرفی آیپد ایر ۵ است که انقلابی در صنعت تبلت ایجاد کرده است. جدیدترین آیپد ایر اپل از همان چیپ پردازنده آیپد پرو ۲۰۲۱ بهره می برد. این مسئله باعث شده است که بسیاری از کسانی که می خواهند آیپد پرو بخرند، دچار تردید شوند زیرا می توانند آیپد ایر ۵ را با همین عملکرد اما قیمت کمتر خریداری کنند. اما بهتر است که نگاهی دقیق‌تر به شباهت ها و تفاوت های آیپد ایر ۵ و آیپد پرو بیندازیم تا ببنیم که مدل ایر جدید بهتر است یا آیپد پرچمدار اپل.

نکته: آیپد پرو در دو مدل ۱۱ اینچی و ۱۲.۹ اینچی عرضه می شود. اما برای این که مقایسه منصفانه‌تری داشته باشیم، مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو M1 را در نظر گرفته ایم.

تفاوت آیپد ایر ۵ و آیپد پرو M1 – طراحی و صفحه نمایش

مدل
آیپد ایر ۵
آیپد پرو ۲۰۲۱
صفحه نمایش صفحه ۱۰.۹ اینچی Liquid Retina صفحه ۱۱اینچی Liquid Retina
وضوح ۲۳۶۰×۱۶۴۰ وضوح
۲۶۴ PPI
۲۳۸۸×۱۶۶۸ وضوح
۲۶۴ PPI
حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت ۶۰۰ نیت
وزن ۴۶۱ گرم ۴۶۶ گرم

آیپد ایر ۲۰۲۱ دارای یک صفحه نمایش Liquid Retina XDR مینی LED است که از محتوای HDR پشتیبانی می کند. از نظر وضوح تصویر هم آیپد پرو صفحه نمایش ۲۳۸۸×۱۶۶۸ با ۶۰۰ نیت روشنایی دارد.

در آیپد ایر ۵ صفحه نمایش ۱۰.۹ اینچی Liquid Retina به کار رفته است. حداکثر وضوح هم ۲۳۶۰×۱۶۴۰ و حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت می باشد. بر روی کاغذ مشخصات آیپد ایر ۵ از نظر صفحه نمایش به آیپد پرو ۲۰۲۱ بسیار نزدیک است و در یک رده قرار می گیرند اما پس از عرضه باید مدل ایر جدید را در عمل هم امتحان کرد.

از نظر طراحی و قابل حمل بودن هم آیپد ایر یک گزینه میان رده عالی و خوش‌دست است. سری ایر همیشه به دلیل ابعاد فشرده و جمع و‌ جور شناخته می شود.

به تازگی اپل در طراحی آیپد از حاشیه های کمتر و طراحی صاف‌تری استفاده می کند. متاسفانه از نظر طراحی ظاهری، آیپد ایر ۵ و آیپد پرو ۲۰۲۱ به یک دیگر بسیار شبیه هستند. به غیر از این، بسیاری از کاربران از رنگ های آیپد پرو ناراضی بودند و باور داشتند که رنگ‌های این دستگاه در واقعیت با تبلیغات بسیار متفاوت است. در این زمینه آیپد ایر ۵ عملکرد بهتری خواهد داشت.

آیپد پرو در رنگ های خاکستری و نقره‌ای در دسترس است اما آیپد ایر ۵ در رنگ های اسپیس گری، استارلایت، بنفش، صورتی و آبی عرضه خواهد شد.

تفاوت آیپد ایر ۵ و آیپد پرو – سخت افزار

آیپد پرو ۲۰۲۱ از چیپ M1 بهره می برد که همان چیپستی می باشد که به جدیدترین آیپد ایر قدرت بخشیده است. چیپ M1 شامل یک CPU هشت هسته با چهار هسته قدرت می باشد. از نظر GPU هم این چیپ ۸ هسته دارد. آیپد پرو ۲۰۲۱ هم در استفاده در تست های روزانه و هم بررسی های بنچمارک، قدرت خود را به همگان اثبات کرده است.

اما هنوز اطلاعات چندانی به غیر از گفته های اپل در مورد عملکرد آیپد ایر جدید وجود ندارد. اپل در معرفی این دستگاه تصمیم گرفت تا آن را با مدل های قبلی مقایسه کند اما در میان آن مدل ها، آیپد پرو وجود نداشت. طبق اطلاعات اپل، آیپد ایر ۵ از نظر عملکرد، ۶۰ درصد بهتر از آیپد ایر ۴ است. (مقایسه آیپد ایر ۵ و آیپد ایر ۴)

همچنین، آیپد ایر دارای ۲ اسپیکر با حالت landscape است اما این رقم در آیپد پرو ۲ برابر است و مدل قدیمی‌تر دارای ۴ اسپیکر است.

تفاوت آیپد ایر ۵ و آیپد پرو – RAM و حافظه داخلی

ایپد پرو ۸ گیگابیت RAM دارد و حافظه داخلی آن حداکثر ۵۱۲ گیگابیت است. حداقل آپشن برای فضای ذخیره سازی هم از ۱۲۸ گیگابیت شروع می شود. آپشن ۱ و ۲ ترابیتی هم فقط برای مدل آیپد پرو با ۱۶ گیگابیت RAM در نظر گرفته شده است.

در سوی دیگر، آیپد ایر ۵ دارای مدلی با ۱۶ گیگابیت RAM نمی باشد اما در عوض شما با داشتن ۸ گیگابیت RAM می توانید برای حافظه داخلی از بین دو مدل ۶۴ گیگابیتی و ۲۵۶ گیگابیتی انتخاب نمایید. مدل ۱۲۸ گیگابیتی وجود ندارد و نکته‌ای منفی محسوب می شود زیرا برای اکثر کاربران ۶۴ گیگابیت فضای کافی برای ذخیره‌سازی نیست و برای برخی کاربران ۲۵۶ گیگابیت بیش از حد نیاز است.

اگر ۱۲۸ گیگابیت حافظه داخلی، بهترین مقدار متناسب با نیاز شماست، می توانید آیپد پرو ۱۲۸ گیگابیتی را خریداری نمایید و از آیپد ایر ۵ صرف نظر کنید.

تفاوت آیپد ایر ۵ و آیپد پرو – دوربین

مدل
آیپد ایر ۵
آیپد پرو M1
دوربین جلو ۱۲مگاپیکسل ۱۲مگاپیکسل
دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
دوربین فوق عریض ۱۰ مگاپیکسلی
سنسور LiDAR خیر بله

آیپد یکی از بهترین دستگاه ها برای تماس های ویدئویی است. از نظر کیفیت دوربین آیپد پرو در گذشته بدون رقیب بود اما با عرضه آیپد ایر ۵ یک رقیب سرسخت برای مدل پرو پیدا شده است.

هر دو آیپد دارای دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسلی و فوق عریض هستند. ویژگی Center Stage هم باعث شده است که کاربر در طول تماس های تصویری همیشه در میان کادر و در مرکز توجه قرار داشته باشد. ویژگی viewfinder هم هر زمانی که شخص جدید به تماس تصویری بپیوندد، بزرگنمایی را کاهش می دهد. حالت Portrait نیز باعث می شود توجه معطوف به کاربر شود و اطراف و تصویر پس‌زمینه را تار می کند.

آیپد ایر ۵ دارای یک دوربین پشتی ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض است اما آیپد پرو ۲۰۲۱ یک دوربین ۱۰ مگاپیکسل فوق عریض دیگر هم در کنار دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با سنسور LiDAR دارد. در کل آیپد پرو از لحاظ دوربین در جایگاه بهتری قرار دارد اما آیپد ایر ۵ هم می تواند به نیاز کاربرانی که از تماس های تصویری زیاد استفاده می کنند، به خوبی پاسخ دهد.

تفاوت آیپد ایر ۵ و آیپد پرو – اتصال و پورت

چه بخواهید مدل فقط وای فای را بخرید و چه مدل وای فای و سیم کارت را انتخاب کنید، هر دو مدل آیپد پرو ۲۰۲۱ و ایپد ایر ۵ از اتصال ۵G پشتیبانی می کنند. در نتیجه از نظر اتصال هر دو بسیار قوی هستند و در آینده هم مشکلی از نظر سرعت اینترنت نخواهید داشت.

آیپد ایر ۵ دارای پورت USB-C دو برابر سریع‌تر از آیپد ایر ۴ است اما از نظر پیشرفته بودن، همانند آیپد پرو نیست. ایپد پرو دارای پورت تاندربولت/USB 4 می باشد.

تفاوت آیپد ایر ۵ و آیپد پرو – نتیجه گیری

آیپد ایر ۲۹۹ دلار ارزان‌‌تر است و از اتصال ۵G پشتیبانی می کند. قیمت پایه ایپد ایر ۵ در ایالات متحده از ۵۹۹ دلار شروع می شود. در سمت دیگر، مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو از ۷۹۹ دلار شروع می شود. اگر این نکته را در نظر بگیریم که پردازنده هر دو یکسان است و عملکرد مشابهی دارند، خرید آیپد ایر ۵ منطقی‌تر به نظر می رسد.

اما از نظر آپشن های در دسترس برای حافظه داخلی و RAM، آیپد پرو ۲۰۲۱ بهتر است. اگر شما به RAM بیشتر از ۸ گیگابیت و ۲۵۶ گیگابیت حافظه داخلی نیاز دارید، باید به سراغ آیپد پرو بروید. آیپد پرو همچنین دارای یک مدل ۱۲۸ گیگابیتی است که در ایپد ایر ۵ وجود ندارد.

برچسب‌ها: / / / / / / / / / / / /
به اشتراک گذاری:
Picture of نارین دورکاوان
نارین دورکاوان
مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *