جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تبلیغات در اناردونی
آخرین مطالب

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶؛ کدام پیروز این نبرد است؟

مقایسه آیفون 15 و آیفون 16؛ کدام پیروز این نبرد است؟
فهرست مطالب

با رونمایی از آیفون ۱۶ در رویداد Glowtime اپل، سوالات زیادی در ذهن کاربران و طرفداران آیفون نقش بسته است. یکی از سوالات این است که آیا آیفون ۱۶ بخریم یا نه؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است در این مطلب از انارمگ با مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶ همراه باشید.

آیفون ۱۶ حدود ۱۰۰ دلار از آیفون ۱۵ گران‌تر است و ممکن است این تفاوت در قیمت، به مرور زمان افزایش یابد. گرچه قیمت یک اصل ضروری در انتخاب تلفن همراه است، اما شما تنها پس از مطالعه این مطلب متوجه خواهید شد که آیفون ۱۵ بهتر است یا آیفون ۱۶!

مقایسه آیفون 15 و آیفون 16
مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶

مقایسه کلی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶

اولین قدم در مقایسه این دو گوشی پرچمدار اپل، بررسی ویژگی‌های جدید آیفون ۱۶ و ارتقای قابلیت‌های آیفون ۱۵ است.

مقایسه مشخصات فنی در آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵

در مقایسه عملکرد آیفون‌ها باید قابلیت‌های فنی هر یک را بررسی کنیم.

طراحی آیفون ۱۶ بهتر است یا آیفون ۱۵؟

بعد از مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶ از نظر عملکرد، بهترین کار بررسی هر آیفون از نظر طراحی، تنوع رنگ و چیدمان دکمه‌ها است.

در یک نگاه می‌توان گفت که آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵ کاملا شبیه به هم هستند. ابعاد، وزن و داینامیک آیلند همگی یکسان به نظر می‌رسد، اما با یک نگاه موشکافانه می‌توان به راحتی تفاوت‌های آن‌ها را درک کرد.

بزرگ‌ترین تغییر در آیفون ۱۶، قرارگیری دکمه Camera Control در کنار دستگاه است. این دکمه دسترسی به دوربین را راحت‌تر کرده و تنظیمات مربوط به زوم و نور و موارد مشابه را انجام می‌دهد.

اکشن باتن نیز که تا قبل از این، تنها در آیفون ۱۵ پرو وجود داشت، اکنون در تمامی مدل‌های آیفون ۱۶ تعبیه شده است.

طراحی آیفون 16
طراحی آیفون ۱۶

یکی دیگر از تغییرات مهمی که در آیفون ۱۶ می‌بینیم، چیدمان عمودی و قرصی شکل لنزهای دوربین در پشت گوشی است که آخرین بار در iPhone XS شاهد آن بودیم. به جز تغییر ظاهری که این چیدمان به همراه دارد، کمک به فراهم نمودن شرایط فیلمبرداری فضایی برای کاربران این تلفن همراه است که در آیفون ۱۵ پشتیبانی نمی‌شد.

آیفون ۱۶ در ۵ رنگ اولترامارین، سفید، سیاه، صورتی و آبی عرضه می‌شود. به هر حال، تفاوت در رنگ‌بندی آیفون‌ها را نمی‌توان گزینه‌ای برای برتری آیفون ۱۶ بر آیفون ۱۵ عنوان کرد.

مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶ از نظر صفحه نمایش

وضعیت نیت روشنایی و کنتراست و ابعاد نمایشگر در هر دو آیفون یکسان است. تفاوت بزرگ این است که آیفون ۱۶ در تاریکی هم ۱ نیت روشنایی دارد و هیچ گاه این میزان به کمتر از عدد ۱ کاهش پیدا نمی‌کند.

اپل ادعا می‌کند که شیشه به کار رفته در نمایشگر آیفون ۱۶ بسیار سخت‌تر از سپر سرامیکی موجود در آیفون ۱۵ و ۲ برابر محکم‌تر از گلس تمامی تلفن‌های همراه دیگر است. با این وجود، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در هر حالت از یک گلس مقاوم برای آیفون گران قیمت خود استفاده کنید.

نکته قابل توجه این است که اپل از پنل ۶۰ هرتزی تنها برای آیفون Vanilla استفاده می‌کند و به این ویژگی ProDisplay می‌گوید. این موضوع که ویژگی مذکور تنها در مدل‌های پروی آیفون به کار رود جای تعجب ندارد و به همین دلیل نیز تنها مدل‌های پرو در آیفون ۱۶ از ویژگی Always-On Display بهره‌مند هستند.

تفاوت دوربین آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵

در مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶ باید گفت که در ظاهر، هر دو تلفن همراه از دوربین یکسانی برخوردار هستند. هر دو از سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و لنز اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند، اما آیفون ۱۶ با پشتیبانی از نرم‌افزارها و قابلیت‌های خاص، برتری خود را نسبت به آیفون ۱۵ ثابت کرده است.

تفاوت دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶، وجود عبارت فیوژن در کنار دوربین آیفون ۱۶ است. این موضوع در ثبت تصاویر با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی تفاوتی ایجاد نمی‌کند. هر دو آیفون می‌توانند با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی خود، از تصاویر ۲۴ مگاپیکسلی با کیفیت بالا و زوم اپتیکال ۲ برابری عکاسی کنند.

تفاوت بارز دوربین آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵ در نوع لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید به کار رفته است. وجود دیافراگم بازتر ƒ/۲.۲ در آیفون ۱۶ و زوم اتوماتیک و قابلیت عکاسی ماکرو در میدان دید ۰.۵، ۱ و ۲ برابری با کیفیت بالا از جمله مشخصه‌های دوربین آیفون ۱۶ است که تا قبل از این دیده نشده بود.

سبک جدید عکاسی در دوربین آیفون 16
سبک جدید عکاسی در دوربین آیفون ۱۶

علاوه بر این، اپل در دوربین آیفون ۱۶ به کاربران اجازه می‌دهد تا تناژ و رنگ در عکس‌های انسانی را تنظیم کنند و بدین ترتیب تصاویری با کیفیت فوق‌العاده ثبت کنند.

از بخش نرم‌افزاری مربوط به دوربین که بگذریم، نوبت به سخت افزار دوربین آیفون ۱۶ می‌رسد. مهم‌ترین تغییر، ایجاد دکمه کنترل دوربین است که با قرار گرفتن روی لبه جانبی دستگاه، دسترسی به فضای دوربین را آسان‌تر کرده و دکمه خازنی مذکور نیز تنظیمات مربوطه از جمله زوم و نور و غیره را ممکن می‌سازد. سهولت در استفاده از این دکمه خازنی، علاقمندان به عکاسی و فیلمبرداری را به سمت خرید آیفون ۱۶ کشانده است.

دکمه کمرا کنترل و تنظیمات دوربین
دکمه کمرا کنترل و تنظیمات دوربین

ویژگی‌های دوربین آیفون ۱۶ برای فیلمبرداری به شرح زیر است:

  • فیلمبرداری فضایی ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
  • کاهش نویز باد و ترکیب صوتی در زمان ضبط ویدئو
  • به کارگیری ویژگی‌های هوش مصنوعی

عملکرد و هوش اپل در مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶

به دلیل استفاده از تراشه A18 در آیفون ۱۶، این آیفون دو نسل از آیفون ۱۵ با تراشه A16 Bionic جلوتر است. هر دو آیفون از CPU 6 هسته‌ای و GPU 5 هسته‌ای بهره‌مند هستند، اما CPU آیفون ۱۶ تا ۶۰ درصد و GPU آن تا ۲ برابر سریع‌تر از آیفون ۱۵ عمل می‌کند. این سرعت را می‌توان در زمان جابجایی میان اپلیکیشن‌ها، اجرای بازی و یا ادیت تصاویر در آیفون ۱۶ احساس کرد.

به کارگیری تراشه A18 تنها برای پشتیبانی از Apple Intelligence است. بهبود عملکرد Siri، خلاصه کردن متون و قابلیت‌های دیگر در آیفون ۱۶ مطابق با اپل اینتلیجنس تنظیم شده است و تراشه جدید پاسخگوی این سرعت و روانی عملکرد خواهد بود.

نکته: ویژگی‌های مربوط به هوش اپل تا اکتبر ۲۰۲۴ در دسترس کاربران آیفون ۱۶ نیست و پس از آن ارائه می‌شود.

شما با خرید اکانت چت جی پی تی نیز می‌توانید از مزایای هوش مصنوعی در هر سیستم عاملی بهره‌مند شوید. برای خرید روی لینک کلیک کنید.

تفاوت عمر باتری در آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵

عمر باتری در آیفون 15 بیشتر است یا آیفون 16؟
عمر باتری در آیفون ۱۵ بیشتر است یا آیفون ۱۶؟

به کارگیری تراشه A18 بر عمر باتری تلفن همراه هم تاثیر گذاشته است. بدین معنی که اگر در آیفون ۱۵ می‌توان به مدت ۲۰ ساعت فیلم تماشا کرد، در آیفون ۱۶ این زمان به ۲۲ ساعت می‌رسد. این ۲ ساعت برای افرادی که به طور مداوم از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند بسیار حیاتی است.

در مورد شارژ شدن آیفون ۱۶ و ۱۵ باید گفت که هر دو به یک میزان می‌توانند با شارژ سیمی و پورت USB-C 2.0 شارژ شوند. در آیفون ۱۶ شارژ بدون سیم تا ۲۵ وات و توسط آداپتور ۳۰ وات و یا بالاتر اتفاق می‌افتد، اما در آیفون ۱۵، تنها تا ۱۵ وات شارژ انجام می‌شود. همچنین آیفون ۱۶ می‌تواند در مدت ۳۰ دقیقه به میزان ۵۰ درصد شارژ را به صورت وایرلس دریافت کند.

نکته: هر دو آیفون از شارژ Qi2 پشتیبانی می‌کنند.

قیمت و عرضه آیفون ۱۶ در مقابل آیفون ۱۵

آیفون ۱۶ نیز همانند آیفون ۱۵ در سال گذشته، از قیمت پایه ۷۹۹ دلار شروع می‌شود. این قیمت با توجه به بهبودها و پیشرفت‌های آیفون ۱۶، نشان‌دهنده این است که ارزش خرید را دارد. اپل می‌گوید که آیفون ۱۶ را تا ۲۰ سپتامبر در فروشگاه‌ها عرضه خواهد کرد. پیش سفارش این محصول از هم اکنون آغاز شده است.

لازم به ذکر است که با معرفی آیفون ۱۶، قیمت آیفون ۱۵ کاهش یافته است و ۶۹۹ دلار در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. پیش‌بینی شده است که قیمت آیفون ۱۵ در هفته‌های آینده از این هم کم‌تر شود و آن را به یک گزینه اقتصادی و کاربردی تبدیل کند.

آیفون ۱۶ بخریم یا نه؟

آیفون 16 بخریم یا نه؟
آیفون ۱۶ بخریم یا نه؟

اگر از یک آیفون قدیمی مانند آیفون ۱۲ و مدل‌های پایین‌تر استفاده می‌کنید، بهتر است خرید آیفون ۱۶ را در برنامه خود بگذارید تا هم از هوش اپل در این تلفن همراه بهره‌مند شوید و هم برای مدت‌ها نیازی به تعویض تلفن همراه خود نداشته باشید.

از طرف دیگر، اگر آیفون ۱۵ دارید به نظر نمی‌رسد که خرید آیفون ۱۶ تغییری در زندگی شما ایجاد کند؛ مگر این که در استفاده از هوش اپل و دکمه Camera Control هیجان‌زده باشید.

بعد از مقایسه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۶، این شما هستید که تصمیم نهایی را خواهید گرفت که آیا آیفون ۱۶ بخرید یا آیفون ۱۵؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید. برای آشنایی با جزئیات آیفون ۱۶ پرو و پرومکس کلیک کنید.

برچسب‌ها: /
به اشتراک گذاری:
Picture of مهرناز
مهرناز
مهرناز هستم و با وجود این که شغلم ارتباطی با مدرک تحصیلی من نداره، علاقمندی به نکات سئوی سایت و نویسندگی، من را به سمت این حرفه کشونده و حدود ۴ سال است که در این زمینه مشغول به کار هستم.
مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *