جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تبلیغات در اناردونی
آخرین مطالب

آیفون ۱۶ در مقابل آیفون ۱۶ پرو؛ نگاهی به طراحی و امکانات

آیفون 16 در مقابل آیفون 16 پرو؛ نگاهی به طراحی و امکانات
فهرست مطالب

کمتر از یک ماه تا رونمایی از سری iPhone 16 باقی مانده است. هر آن‌چه در مورد خانواده جدید آیفون می‌دانیم بر اساس اطلاعاتی است که از نمونه‌های اولیه و طراحی‌های داخلی فاش شده است و هرچه به زمان عرضه آن نزدیک می‌شویم، شایعات بیشتری در مورد خط تولید آیفون‌های جدید به گوش می‌رسد. در ادامه این مطلب از انارمگ به بررسی ویژگی‌های آیفون ۱۶ در مقابل آیفون ۱۶ پرو که از منابع موثق و معتبر بدست آورده‌ایم، می‌پردازیم.

معرفی ویژگی های سری آیفون ۱۶

معرفی ویژگی های سری آیفون 16
معرفی ویژگی های سری آیفون ۱۶

از آن‌جایی که اخبار و شایعات از طریق منابع مختلف منتشر می‌شوند، کاربران معمولی نمی‌دانند که دقیقا چه انتظاری از محصول جدید اپل باید داشته باشند. در ادامه فهرستی از امکانات آیفون ۱۶ را بررسی می‌کنیم. اطلاعات نشان می‌دهد که باید در انتظار چهار مدل آیفون ۱۶، آیفون ۱۶ پلاس، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس باشیم.

همچنین اگر صاحب یک دستگاه اپلی هستید، با خرید اپل آیدی آماده از فروشگاه اقلام دیجیتالی انارگیفت به راحتی از خدمات و سرویس‌های اپل استفاده کنید.

دکمه کپچر جدید با فناوری سنسور نیرو در آیفون ۱۶

اپل بدنه‌ای با لبه‌های خمیده و آلیاژ تیتانیوم کاملا جدید را برای مدل‌های رده بالای آیفون ۱۵ معرفی کرد. انتظار می‌رود که سری آیفون ۱۶ ادغامی از این ویژگی‌ها با برخی تغییرات سخت‌افزاری جدید باشد.

یکی از این موارد، اضافه شدن دکمه Capture کاملا جدید در تمامی مدل‌های سری iPhone 16 است. اخبار منابع معتبر اعلام کرده است که اپل این دکمه را روی مدل پایه آیفون ۱۶ و همچنین آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس آزمایش کرده است.

وجود دکمه Capture که در داخل با کد Project Nova شناخته می‌شود، در گزارش سپتامبر ۲۰۲۳ اپل فاش شد. در این مقاله از جزییات کلیدی این پروژه، مانند موقعیت دکمه، نحوه عملکرد آن و اجزای سخت‌افزاری مرتبط پرده‌برداری شد.

در تمامی مدل‌های سری iPhone 16 دکمه کپچر در سمت راست دستگاه و زیر دکمه پاور قرار دارد. این تقریبا جایی است که بریدگی mmWave در مدل‌های فعلی آیفون فروخته شده در ایالات متحده دیده شده است. بنابراین اپل برش mmWave را به طرف دیگر و زیر دکمه‌ ولوم منتقل کرده است. البته این تغییر تنها برای دستگاه‌هایی که دارای سخت‌افزار mmWave هستند، اعمال می‌شود و برای دستگاه‌هایی که برای فروش در مناطق دیگر است، اعمال نمی‌شود.

دکمه کپچر در آیفون‌های ۱۶ چگونه است و چه کاری انجام می‌دهد؟

طراحی دکمه Capture به گونه‌ای است که هم سطح با دستگاه بوده و مانند دکمه‌های پاور یا ولوم نیست. از نظر عملکرد نیز دکمه کپچر در آیفون‌های ۱۶، ویژگی‌های جدیدی دارد که در مدل‌های قبل یافت نمی‌شد.

بر اساس نام داخلی و موقعیت کلی آن، پیش‌بینی می‌شود که دکمه کپچر با دوربین مرتبط بوده و عملکردهای اضافی را در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری فعال می‌کند. این دکمه به کابران اجازه می‌دهد تا برای زوم یا حرکت میان حالت عکس و ویدئو از آن استفاده کنند.

این دکمه جدید به فشار نیز حساس بوده و دارای فناوری سنجش نیرو است. به این معنی که می‌تواند درجات مختلف فشار را تشخیص داده و از آن برای انجام کارهای مختلف استفاده کند. به‌عنوان مثال، کاربران می‌توانند از فشار آرام برای فوکوس و از فشار بیشتر برای عکاسی استفاده کنند.

برای اطلاع از هر آن‌چه در مورد دکمه کپچر آیفون ۱۶ می‌دانیم، کلیک کنید.

دکمه اکشن تنها برای مدل‌های پرو نخواهد بود

دکمه اکشن تنها برای مدل‌های پرو نخواهد بود
دکمه اکشن تنها برای مدل‌های پرو نخواهد بود

اپل دکمه Action را با کد پروژه DeLorean و شناسه دستگاه D47 با عملکردی چندمنظوره به مدل‌های پایه آیفون ۱۶ می‌آورد. دکمه Action یک دکمه قابل تنظیم توسط کاربر است که اولین‌بار در سال ۲۰۲۳ با آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس معرفی شد. این دکمه را می‌توان طوری تنظیم کرد که هر زمان فشار داده شود، یک عمل از پیش تعریف شده کاربر را اجرا کند.

به‌عنوان مثال، کاربران می‌توانند دکمه اکشن را برای باز کردن برنامه دوربین، تغییر چراغ قوه آیفون، شروع ضبط یک یادداشت صوتی و یا موارد دیگر تنظیم کنند.

گفته‌ها حاکی از آن است که اپل قصد دارد دکمه اکشن را برای دستگاه‌های بیشتری عرضه کند و آیفون ۱۶ در ردیف اول ارتقای دکمه اکشن قرار دارد. به گفته افرادی که با توسعه سخت‌افزاری اپل آشنایی دارند، انتظار می‌رود که دکمه اکشن به نسل چهارم آیفون SE نیز راه پیدا کند. آیفون SE قرار است تا اوایل سال ۲۰۲۵ عرضه شود. دکمه اکشن حتی در نمونه‌های اولیه مدل پایه iPhone 16 نیز مشاهده شده است.

اگر در آیفون خود از سرویس اپل موزیک استفاده می‌کنید، با خرید گیفت کارت اپل موزیک می‌توانید به کلیه قابلیت‌های این سرویس جذاب دسترسی داشته باشید.

ظاهر جدید iPhone 16 به لطف دوربین‌های پشتی عمودی

ظاهر جدید آیفون 16 به لطف دوربین‌های پشتی عمودی
ظاهر جدید آیفون ۱۶ به لطف دوربین‌های پشتی عمودی

در مدل پایه iPhone 16 با تغییر قابل توجهی در تراز دوربین‌های عقب مواجه هستیم. برخلاف چیدمان مورب موجود در آیفون ۱۵، این دستگاه دارای دوربین‌های عقب با تراز عمودی است.

همان‌طور که اپل در گزارش دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد، حداقل سه طرح اولیه مختلف را مورد آزمایش قرار داده است. اولین نمونه‌های اولیه دارای طراحی با برآمدگی دوربین شبیه آیفون‌های قبلی همانند آیفون ۱۲ در سال ۲۰۲۰ و آیفون ایکس در سال ۲۰۱۷ بودند.

در فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد که این شرکت طراحی نهایی دوربین پشتی iPhone 16 را قطعی کرده است. طراحی نهایی شامل یک برآمدگی دوربین باریک و قرصی شکل با دو لنز مجزا است که به صورت عمودی تراز شده‌اند.

این چیدمان عمودی دوربین‌ها، ویژگی‌های جدیدی را نیز به مدل پابه iPhone 16 می‌آورد. هم‌ترازی دوربین‌های جدید امکان ضبط ویدیوی فضایی را فراهم می‌کند و همچنین ظاهری جدید را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد.

قابلیت Spatial Video که در ابتدا در سال ۲۰۲۳ با آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو مکس معرفی شد، یک نوع ضبط ویدیویی سه بعدی همه جانبه است که کاربران از طریق آن می‌توانند لحظات مورد علاقه خود را به صورت سه بعدی ضبط کرده و سپس آن‌را با هدست Apple Vision Pro خود تماشا کنند.

قابلیت Spatial Video در سال ۲۰۲۳ تنها برای آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس ارائه شد و در مدل پایه آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس در دسترس نیست، زیرا این دستگاه‌ها دارای طراحی مورب دوربین عقب هستند.

در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس، دوربین اولترا واید در بالای دوربین اصلی قرار دارد. مدل پایه iPhone 16، دوربین پشتی خود را به همین ترتیب تنظیم می‌کند و در نتیجه قابلیت Spatial Video امکان‌پذیر خواهد شد.

افزایش سایز آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس

افزایش سایز آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس
افزایش سایز آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس

در حالی‌که مدل پایه iPhone 16 همان اندازه‌ی صفحه نمایش ۶.۱ اینچی آیفون ۱۵ را خواهد داشت، در هر دو مدل پرو شاهد افزایش ۰.۲ اینچی در اندازه کلی نمایشگر هستیم.

ابعاد اولیه‌ای که در سپتامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، نشان می‌دهد که iPhone 16 Pro دارای صفحه نمایش ۶.۲۷ اینچی و iPhone 16 Pro Max دارای صفحه نمایش ۶.۸۵ اینچی خواهند بود. اپل احتمالا این عدد را تا ۶.۳ و ۶.۹ اینچ گرد می‌کند. به این صورت شاهد افزایش طول این مدل‌ها، نسبت به مدل آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس هستیم. به نظر می‌رسد که عرض دستگاه‌ها به ترتیب با آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس مطابقت دارند. برای اطلاع از جزئیات صفحه نمایش بزرگ‌تر آیفون‌های ۱۶ پرو و پرو مکس روی لینک کلیک کنید.

این افزایش ابعاد به اپل امکان می‌دهد تا دوربین تتراپریسم را در آیفون ۱۶ پرو قرار دهد. در حال حاضر دوربین تتراپریسم تنها در آیفون ۱۵ پرو مکس که ابعاد بزرگتری دارد موجود است که زوم اپتیکال ۵ برابری و زوم دیجیتال ۲۵ برابری را ارائه می‌دهد. مدل‌های قبلی مانند آیفون ۱۴ پرو مکس به زوم اپتیکال ۳ برابری محدود بودند. به این معنی که دوربین تتراپریسم پیشرفت قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. این ویژگی در هر دو مدل iPhone 16 Pro و iPhone 16 Pro Max عرضه خواهد شد.

در مطلبی دیگر به معرفی ویژگی‌های آیفون ۱۶ پرو مکس پرداخته‌ایم. برای مطالعه روی لینک کلیک کنید.

تراشه اپل در تمامی مدل‌های آیفون ۱۶

تراشه اپل در تمامی مدل‌های آیفون 16
تراشه اپل در تمامی مدل‌های آیفون ۱۶

طی دو سال اخیر اپل در آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵، مدل‌های پایه را به سخت‌افزار قدیمی‌تر مجهز کرده و آخرین مدل تراشه خود را نیز تنها در مدل‌های پرو عرضه نمود. حال پیش‌بینی می‌شود که این الگوی ثابت در سری iPhone 16 از بین برود.

گزارشی در دسامبر ۲۰۲۳ نشان می‌داد که کدهای اولیه آی او اس ۱۸، منتشر نشده است.

سیستم روی این تراشه جدید با شناسه t8140 شناخته می‌شود و انتظار می‌رود که در همه مدل‌های سری آیفون ۱۶ استفاده شود.

انتظار می‌رود که اپل دو تراشه را با نام‌های A18 برای مدل‌های پایه و A18 Pro برای مدل‌های پرو انتخاب کند و این راه خوبی برای تمایز آن‌ها خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود که شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در موتور عصبی این تراشه‌ها باشیم که به اپل امکان می‌دهد تا در آینده‌ای نزدیک ویژگی‌های سخت‌افزاری بیشتری را از اپل اینتلیجنس پیاده‌سازی کند.

همچنین انتظار می‌رود که رم آن نیز نسبت به A16 ارتقا پیدا کند، زیرا ویژگی‌های اپل اینتلیجنس برای عملکرد به حداقل ۸ گیگابایت حافظه یکپارچه نیاز دارد.

آیفون ۱۶ بخریم یا نه؟

سری iPhone 16 چندین ویژگی جدید را به همراه دارد که آن را به یک ارتقای قانع کننده برای کاربران آیفون‌های قدیمی تبدیل می‌کند. این امر به ویژه برای مدل‌های پایه آیفون ۱۶ صدق می‌کند.

اگر صاحب یک آیفون ۱۵ یا آیفون ۱۴ مدل استاندارد هستید، با ارتقا به مدل پایه iPhone 16 یک دکمه کپچر کاملا جدید، دکمه اکشن به جای سوییچ قطع صدا، افزایش قدرت پردازش در قالب تراشه A18 به همراه طراحی جدید عمودی دوربین‌های پشتی را دریافت خواهید کرد.

تراشه A18 فوق‌الذکر را می‌توان یکی از دلایل ارتقا به آیفون ۱۶ در نظر گرفت، زیرا احتمالا پشتیبانی اپل اینتلیجنس از مدل پایه آیفون ۱۶ آغاز می‌شود. در حال حاضر ویژگی‌های هوش اپل مانند خلاصه‌سازی ایمیل و تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی تنها در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس موجود است.

کاربران آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس نیز از نمایشگرهای بزرگ‌تر بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر این، بهبودهای دکمه کپچر و دوربین تتراپریسم را نیز دریافت خواهند کرد که باعث ارتقای دستگاه‌ها برای عکاسی و فیلمبرداری می‌شوند. حال آیا آیفون خود را به مدل جدید ارتقا خواهید داد؟ دلایل شما برای این کار چیست؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

به اشتراک گذاری:
Picture of بهاره
بهاره
بهاره هستم، عاشق سفر و ماجراجویی! از سال 98 وارد دنیای سئو و نویسندگی شدم. برای من این کار هم یه جور ماجراجوییه، چون هر روز یه چیز جدید یاد می گیرم!
مطالب تصادفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *